Monday 22 December 2014

TOKOH-TOKOH ARCA


TOKOH-TOKOH ARCA DI MALAYSIA


Abdul Latiff Mohidin


Nama Sebenar ialah Abdul Latiff Bin Haji Mohidin. Nama Pena beliau A. Latiff Mohidin dan Alma. Beliau dilahirkan pada 20 Ogos 1938 di Seremban, Negeri Sembilan Darul Khusus. Antara hasil karya beliau yang terkenal adalah :-

Puisi
Sungai Mekong, Pesisir Waktu, Lagu Kehidupan, Kembara Malam, Wayang Pak Dalang
Terjemahan
Bantai Impian, Gintanjali
Lukisan
Pago-pago, Mindscape, Langkawi
Anugerah
Anugerah Puisi Putra I, Anugerah Penulis Asia Tenggara, Anugerah Menteri Kebudayaan Perancis

Pandangan Abdul Latiff Mohiden terhadap Seni

Beliau pernah menyebut bahawa: “Umumnya Seniman Moden dari Asia memang mempunyai kebolehan untuk mempelajari pengolahan teknik dari Barat, tetapi yang paling penting ialah bagaimana memperlihat keaslian, kesungguhan dan kesegaran berkarya”.


“ Keris”
Abdul Latiff Mohidin
1987, Malaysia


Bayu Utomo Radjikin



Bayu Utomo Radjikin dilahirkan pada 20 Mac 1969 di Tawau, Sabah. Beliau telah telah mendapat pendidikan di Universiti Teknologi Mara, Shah Alam, Selangor dalam bidang seni halus. Antara pencapaian beliau ialah pernah menerima Anugerah Utama ‘91 Kontemporari Young, Anugerah Khas One World- No War, dan Anugerah Kecil Salon Malaysia ‘91/’92.


             Arcawan : Bayu Utomo Radjikin
Tajuk Arca : "Bujang Berani"
 Tahun : 1991
Bahan :  Logam dan POP
Ukuran : 55x100x100cm


Lang Kacang   
 1991 (Malaysia)
Bayu Utomo Radjikin


Raja Shahriman Bin Raja Aziddin


Nama penuh beliau ialah Raja Shahriman bin Raja Aziddin. Raja Shahriman telah dilahirkan pada 17 november 1967 di Kuala Kangsar, Perak. Anak kelahiran negeri perak ini telah menerima pendidikan di Universiti Teknologi Mara dalam bidang Diploma in Art & Design (Fine Art), (Majoring in sculpture).


Semangat Besi
2000
                     Raja Shariman Raja Aziddin           
                    


The Killing Tools
1994
 Raja Shariman Raja Aziddin    



TOKOH-TOKOH ARCA DUNIA (LUAR MALAYSIA)

Donato di Niccolo di Betto Bardi 



Donato di Niccolo di Betto Bardi juga dikenal sebagai Donatello, adalah seorang seniman dan pematung Italia dari Firenze pada awal abad Renaissance. Ia dikenal sebagai salah satu pematung terbaik pada zamannya. Ia menggunakan tipe khusus dalam teknik mematung yang membuat karyanya terlihat sangat nyata. Lahir di Niccolo di Betto Bardi sekitar tahun 1386 Firenze, Italia. Kewarganegaraan Florentiana, Italia. Mendapat pendidikan di Lorenzo Ghiberti. Beliau dikenal kerana seni patung. Karya terkenal beliau adalah St. George, David, Equestrian Monument of Gattamelata. Beliau meninggal pada 13 Disember 1466 (umur 80) di Firenze, Italia .


Arcawan : Donatello, 
Tajuk Arca : "David" (1416)
Itali

Henry Moore


Henry Spencer Moore (30 Julai 1898 - 31 Ogos 1986) merupakan seorang seniman berkebangsaan Inggeris. Henry Moore merupakan salah satu seniman patung paling terkenal pada abad ke-20. Moore memutuskan untuk menjadi pematung pada usia 11 tahun setelah ia mendengar cerita tentang seniman patung terkenal Italia, Michaelangelo. Dalam era Perang Dunia Pertama, Moore bergabung dalam militer dan setelah itu ia mendapat beasiswa pada sekolah seni Royal College of Art di London. Awalnya, karya-karya Moore dianggap jelek oleh gurunya karena menggabung-gabungkan unsur seni patung Mesir, Oseania, Afrika, dan lain-lain. Setelah lulus dari sekolah seni, ia memulai kariernya sebagai pematung dan sedikit demi sedikit akhirnya karya-karyanya mendapat penghargaan. Pada tahun 1946, karyanya mendapat pengakuan dari Museum of Modern Art dan pada tahun 1948 dia memenangkan hadiah utama untuk karya seni patung pada festival seni Venice Biennale ke-24. Sejak saat itu, reputasi Moore menanjak dan karya-karyanya banyak mendapat sambutan masyarakat. Karya-karya utama Henry Moore diantaranya patung yang dipajang di markas UNESCO di Paris, di Lincon Centre di New York, dan di University of Chicago. Henry Moore meninggal dunia tahun 1986.



Arcawan : Henry Moore
Tajuk Arca : "Reclining Figure"


Alberto Giacometti


Alberto Giacometti dilahirkan pada 19 Oktober 1901 di Borgonovo, Stampa, Graubunden, Switzerland. Beliau merupakan warganegara Switzerland. Mendapat pendidikan di The School of Fine Arts, Geneva. Beliau terkenal dalam bidang Sculpture, Painting dan Drawing. Aliran surrealisme, Ekspresionisme, Kubisme, Formalisme. Pasangan (s) Annette Arm. Anugerah "Grand Prize for Sculpture" at 1962 Venice Biennale. Meninggal dunia pada 11 Januari 1966 pada umur 64 tahun di Chur, Graubunden, Switzerland. 


Arcawan : Alberto Giacometti
Tajuk Arca : Figure


No comments:

Post a Comment