Arca yang
paling awal dijumpai merupakan arca ukiran daripada gading, tulang, tanduk, dan
tanah liat. Arca ini dihasilkan oleh orang Aurignacian dan Magladenia pada
kira-kira tahun 8000 S.M. masyarakat zaman tamadun lama seperti orang Mesir,
Yunani, Mesopotamia, China, dan India turut menghasilkan beraneka jenis arca
dengan menggunakan bahan-bahan yang berlainan.
Pada zaman
itu, subjek dibina dalam bentuk figura manusia dan haiwan disebabkan fungsinya
sebagai lambang yang berkaitan dengan sistem kepercayaan dan keagamaan.
Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni (1475-1564), merupakan pengarca yang
teragung pada Zaman Pembaharuan iaitu lebih dikenali sebagai Renaissance di
Eropah.
Pengarca
masyhur yang mula membina arca dalam bentuk abstrak pada zaman sebelum Perang
Dunia Kedua ialah Henry Moore (1898-1986), yang berbangsa Inggeris dan Alberto
Giacometri (1901-1966), warganegara Switzerland. Selepas Perang Dunia Kedua,
bahan yang digunakan untuk arca telah beralih daripada bahan tradisional
seperti batu marmar, kayu, gangsa, dan sebagainya kepada bahan plastik, nilon,
fabrik, dan bahan buangan lain.
Di samping
teknik luakan binaan dan tambahan, teknik acuan, pateri, jahitan, gam,
asemblaj, dan sebagainya turut digunakan. Terdapat juga arca yang bergerak,
berbunyi atau berlampu kesan penggabungan kuasa elektrik dalam gubahan.
Arca
instalasi (pemasangan) merupakan seni yang dapat bertindak terus dengan orang
yang sedang melihat atau memandang dalam tempo dan ruang tertentu kerana arca
jenis ini dicipta khas buat sementara waktu bagi tapak tertentu dalam sesuatu
pameran. Selain itu, arca ini juga merupakan karya tiga dimensi (3D) yang
memerlukan ruang yang luas untuk dihasilkan dan dipamerkan. Bahagian-bahagian
berasingan dicantum, dipasang, atau disusun menjadi satu.
Seni land (
citra tanah) ialah projek seni dalam skala besar yang sering berkaitan dengan
tapak alam semulajadi tertentu. Pergerakan seni ini dapat menarik perhatian
orang ramai terhadap masalah pencemaran alam sekeliling yang bertambah serius
masa kini. Seni land menggunakan mesin atau jentera berat untuk menukar
permukaan bumi/tanah atau membungkus tapak yang sedia ada. Seni yang
dipersembahkan adalah dalam bentuk siri gambar foto atau video.
Sejarah arca
di Malaysia tidak berkembang secara meluas berbanding dengan catan. Namun,
terdapat juga karya yang sangat menarik dan tersohor. Arca yang menarik lahirnya
dari minda yang kreatif dan mempunyai semangat dan kesabaran yang tinggi.
Pengarca yang memina arca estetika moden hanya muncul pada sekitar tahun
1960-an. Antara perintis pengarca tempatan yang terkenal ialah Anthony Lau,
Latiff Mohidin, Syed Ahmad Jamal, Lee Kian Sen, Ramlan Abdullah dan ramai lagi.
Mad Annuar
Ismail, Raja Shahriman Raja Aziddin, Chin Wan Kee, Wong Pei Yu, dan lain-lain
nama baru yang melopori bidang arca di Malaysia. Mereka merupakan generasi muda
yang aktif dalam kegiatan mencipta karya-karya arca.
Baharuddin
Mohd Arus, John Hii, Hasnul Jamak Saidon, dan lain-lain adalah
pengarca-pengarca yang tertarik kepada pendekatan elektronik dan multimedia.
Laman Asean yang terletak berhampiran Tugu Peringatan Kuala Lumpur merupakan
sebuah taman arca yang istimewa di Malaysia. Enam buah karya arca di sini
merupakan hasil kreativiti pengarca dari Indonesia, Thaniland, Brunei
Darussalam, Singapura, dan Malaysia sempena menyambut ulang tahun ke 20
penubuhan Asean.
No comments:
Post a Comment